Inbound-markkinoinnilla houkuttelet oikeanlaisia kävijöitä sivustollesi ilman että sinun tarvitsee välttämättä tehdä aktiivista myyntityötä asian eteen. Asiakas löytää sivustollesi itse, yleensä hakukoneen tai sosiaalisen median kautta.
Kävijä tulee ensisijaisesti sivustollesi etsimään tietoa. Jos tarjoamasi tieto on hyödyllistä ja liittyy palveluihisi, on suurempi todennäköisyys, että kävijä myös ostaa sinulta. Ei ehkä tänään, ei ehkä tänä vuonnakaan, mutta ainakin todennäköisyys keskusteluun on suurempi.
Jos haluat tehdä sivustollasi myyntityötä, rakenna sivusto niin, että se myy puolestasi.
Vaikka inbound-markkinointi on pitkällä tähtäimellä melko vaivatonta, se vaatii hyvää suunnittelua ja perusteellista taustatyötä toimiakseen. Kokonaisuus on sekoitus asiakasmäärittelyä, hakukoneoptimointia, somemarkkinointia, sähköpostimarkkinointia, myyntisivuston optimointia ja ennen kaikkea hyvää sisältöä.
Jos haluat kerätä sivustollasi liidejä (potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja), tarjoa kävijälle jotain lisäarvoa tuottavaa vaihtokaupassa sähköpostia vastaan. Tällainen tuote voi olla esimerkiksi uutiskirje, opas, e-kirja, infografiikka, webinaari, blogi, podcast, videotutoriaali tai raportti. Mieti mitä itse haluaisit sähköpostiasi vastaan. Tällainen vaihtokauppa tuo molemmille hyvän mielen.
Hyvänä esimerkkinä inbound-markkinoinnista toimii Niku Creativen materiaalisarja. Jo useat tuhannet yrittäjät ovat jättäneet lomakkeen kautta sähköpostinsa ja saaneet vaihtokaupassa laadukasta materiaalia, jota voivat hyödyntää omassa markkinoinnissaan. Tietoiskut ja materiaalit mahdollistavat vuoropuhelun tärkeän aiheen ympärillä.
Vanhanajan outbound-markkinointiin verrattuna toimivan inbound-markkinoinnin on arvioitu tuovan kymmenkertaisen määrän sivukävijöitä, yhteydenottoja, sitoutuneita asiakkaita ja myyntiä.
Joko vierailit HOW-TO-sarjan pääsivulla?