Niku Creative

How-to

Valmis pohja tuotteistukseen

Miten suunnittelen onnistuneen tuotteen?

Tuotteistus, myynti, markkinointi, tuoteimago

Miten suunnittelen onnistuneen tuotteen?

Onnistunut tuotteistus auttaa sekä myyjää että ostajaa

Uuden tuotteen suunnittelu tai vanhan tuotteen uudelleenbrändäys vaatii usein perusteellisen suunnitelman, jossa on huomioitu tuotesuunnittelun lisäksi myös tuotteen kysyntä, myynti ja markkinointi. Kokonaisvaltaista tuotteen suunnittelua kutsutaan tuotteistamiseksi.

Etenkin palveluiden tuotteistaminen on tehokas tapa muuttaa aineeton palvelu konkreettiseksi tuotteeksi.

Monella aluksi vähäpätöiseltä vaikuttavalla asialla voit vaikuttaa siihen, kuinka hyvin lopullinen tuotteesi myy ja mitä asiakas on siitä valmis maksamaan. Usein myös tuotteesi tuleva imago muodostuu jo suunnitteluvaiheessa.

Olen suunnitellut sinulle materiaalin, jonka pohjalta voit lähteä suunnittelemaan onnistunutta tuotetta. Voit ladata materiaalin alla olevasta linkistä.

Miksi tuotteeni on olemassa? Onko tuotteelleni kysyntää?

Asiakas ostaa tuotteesi tyydyttääkseen jotain tarvettaan. Tarve voi olla esimerkiksi itsensä toteuttaminen, arvostus, identiteetin rakentaminen, fyysinen tarve, mielihyvä tai sosiaalinen tarve.

Määritä, mihin tarpeeseen uusi tuotteesi on suunniteltu tai minkä tarpeen haluat herättää.

Ennakkomyynti

Tuotetta ja sen toimivuutta on hyvä testata jo varhaisessa vaiheessa.

Mieti, voitko kerätä vanhoista asiakkaista tai kiinnostuneista potentiaalisista asiakkaista testiryhmän. Voitko tarjota heille ennakkotilaajan etuja?

Asiakas haluaa tuntea itsensä erityiseksi. Tässä vaiheessa sinulla on hyvä mahdollisuus tehdä ennakkomyyntiä ja käynnistää puskaradio.

Miten saan asiakkaat kiinnostumaan tuotteestani?

Kun asiakkaan tarve on herännyt, hän lähtee tutkimaan tarjontaa. Tässä vaiheessa tulee kuvioihin toimiva markkinointi ja hakukoneoptimointi. Nykyään, kun myyntiä tehdään paljon netissä, on asiakkaalla sivustollesi tullessaan jo ostohousut jalassa.

Miten saan asiakkaat ostamaan?

Nyt on tuotteesi vuoro loistaa. Kyse on enää siitä, miten tuotteesi on paketoitu, kiinnostuuko asiakas tuotteestasi ostopäätökseen asti.

Tässä tilanteessa asiakas haluaa vakuuttaa itsensä siitä, että ostos on järkevä, vaikka se olisikin tehty tunteella tai turhamaisen tarpeen tyydyttämiseksi.

Mieti, mitä lisäominaisuuksia voit tuotteeseesi liittää, jotta saat madallettua asiakkaan ostokynnystä.

Hyvä sisältö myy tuotteen puolestasi

Muista panostaa selkeän tuotetekstin kirjoittamiseen, etenkin, jos myynti tapahtuu netissä. Kerro tarkasti tuotteen ominaisuuksista, hyödyistä ja käytöstä. Asiakkaiden kokemukset vahvistavat ostopäätöstä.

Lisäksi tuotesuunnittelupohjassa on muita myyntiä helpottavia kohtia: miten voitat kilpailijat, koukutat asiakkaan jo ostopolulla, päihität asiakkaan ostopelon ja kättelet mahdollisimman nopeasti.

Millainen on hyvä tuotenimi?

Tuotteen nimeäminen on tärkeä osa tuotesuunnittelua. Hyvä tuotenimi vahvistaa tavoiteimagoa, on kuvaava ja linjassa muiden tuotteiden kanssa. Mieti, voisitko tehdä kokonaisen tuoteperheen.

Tuotteen hinnoittelu

Hyvä hinta ei ole halpa, vaan ennemminkin tuotteen ominaisuuksiin nähden oikea. Kaikki eivät voi kilpailla edullisella hinnalla, eikä ole tarkoituskaan. Mieti, mistä ominaisuuksista asiakassegmenttisi on valmis maksamaan. Voitko tehdä erihintaisia tuotteita eri segmenteille?

Miten saan asiakkaat palaamaan?

Muista hoitaa asiakassuhdetta myös kaupan jälkeen.

Jos lähetät tuotteen postissa, liitä mukaan yllätys tai henkilökohtainen viesti. Kysy asiakkaalta myöhemmin, oliko hän tyytyväinen tuotteeseen tai haluaisiko hän antaa palautetta.

Asiakkaan saat palaamaan tuotteidesi pariin lisämyyntituotteilla tai tuotetta tukevilla tuotteilla. Kun tiedät, mitä asiakas on ostanut, kontaktointi on helppoa.

”Ostit meiltä kuukausi sitten Super-Tuotteen. Tiesitko, että saat siitä enemmän tehoja irti, kun liität siihen Lisä-Tuotteen?”

Tämä on täsmämarkkinointia, josta asiakas saattaa olla jopa kiitollinen.

Tuoteimago

Tuotteesi ominaisuudet muodostavat tuotteellesi helposti imagon, joten tuotteen lisäosilla voit muovata tavoiteimagoa haluamaasi suuntaan.

Jos haluat, että tuotteesi yhdistetään kotimaisuuteen, ekologisuuteen ja laatuun, korosta näitä ominaisuuksia tuotteen myynnissä ja markkinoinnissa.

Jos haluat, että tuotettasi pidetään markkinoiden parhaana, koska se on helppo asentaa ja näppärä kuljettaa, muista ottaa nämä asiat huomioon tuotteistuksen alkuvaiheessa. Ehkä voit suunnitella oheen lisätuotteen helpottamaan kuljetusta.

Tsemppiä suunnitteluun

Kun lataat tuotesuunnittelupohjan ja hyödynnät yllä olevia ohjeita, on lopputulos varmasti onnistunut tuote.

 

Materiaalit

HOW-TO-materiaalipankkiin on tulossa mukava valikoima hyödyllisiä dokumentteja, jotka voit ladata itsellesi veloituksetta.

Materiaalit

Markkinointisuunnitelma

Vinkki! Pysy ajan tasalla seuraamalla Niku Creativen Facebook-sivua tai liittymällä postilistalle.

Liity nyt

How-To-sarjan tilaajiinSaat tiedon sähköpostiisi kun uutta materiaalia julkaistaan.